Zaznacz stronę

Home >Blog >Narzędzia i marketing

Darmowa strona internetowa – jak zrobić dobrą www (prawie) za free?!

Autor:

Darmowa strona internetowa to coś, czego wielu szuka. Miesięcznie ta fraza jest wyszukiwana około 1 300 razy!

W tym artykule zakładam, że nie jesteś ani grafikiem, ani programistą. Tylko osobą, która sama chciałaby lub jest w potrzebie stworzenia swojej strony internetowej. Tylko nie za bardzo wie jak i nie ma, bądź nie chce wydawać na nią za dużo pieniędzy.

Najlepiej jeszcze bez pisania tych dziwnych znaczków i nazw (tak mówię o HTML i CSS).

Jeśli tak jest, to świetnie trafiłeś! Tak się składa, że istnieje rozwiązanie Twojego problemu, a ja dam Ci wskazówki, jak sprawić, by było dobre. Ale najpierw trochę teorii.

Darmowa strona internetowa to narzędzie służące do tworzenia witryn internetowych (nazywane kreatorami stron www lub generatorami stron www) bez konieczności zatrudniania projektantów, UX’owców i programistów. Możesz ją zrobić zupełnie sam dzięki edytorowi wizualnemu pozwalającemu przeciągać moduły i sekcje niczym obrazki w Paint. Przygotowane przez artystów szablony tylko czekają na ich modyfikację. Jednak, kretory te są rzadko w pełni darmowe, a w najniższych pakietach często nie pozwalają nawet na użycie swojej własnej, pełnej nazwy domeny.

Stanowią rozwiązanie pewnego problemu, potrzeby. Może to być testowanie nowej usługi czy pomysłu. A może to być wręcz sposób, gdy Ciebie lub Twojej firmy nie stać, aby agencja przejęła obowiązek zrobienia strony www. Może też służyć celom edukacyjnym!

To, czy będzie ona skuteczna i dobra zależy tylko i wyłącznie od Twojej oferty oraz jakości szablonów i ich dopasowania do indywidualnych potrzeb. Tudzież od znajomości zasad projektowania i reguł przerażającego UX’a (tzw user experience – dziedzina polegająca na badaniu zachowań użytkowników, wyciągania wniosków i wykorzystywania ich do zwiększania skuteczności danej strony www).

No i nie zapomnijmy o najważniejszym – generowaniu ruchu na nią!

Brzmi fajnie, prawda?

W takim razie, za co się tym agencjom płaci tak ogromne pieniądze, skoro istnieją sposoby na darmowe strony internetowe!?

Sprawdźmy to!

Zadaniem agencji jest sprzedaż Twojego pomysłu lub oferty w Internecie i spójny rozwój marki

Najważniejszym aspektem każdej strony jest jej oferta i to, jak ona ją sprzedaje.

To własnie jej przedstawienie jest kluczem, by odwiedzający stawali się Twoimi kupcami.

Jeśli się zgłaszasz do agencji po stronę www, to zapewne przetestowałeś swoją ofertę i jesteś pewien tego, co sprzedajesz.

Świat Internetu różni się trochę od sprzedaży, ponieważ nie jesteś w stanie odpowiadać na pytania potencjalnie zainteresowanych, aż się z Toba nie skontaktują. Co więcej – nie jesteś w stanie nikogo porwać swoją osobowością!

Do tego dochodzi jeszcze doświadczenie z kontaktem z Twoją marką. Przecież wielokrotnie to ono finalnie sprawia, że klient od Ciebie kupi.

Do zakupu lub kontaktu musi więc zachęcić jedynie historia, wrażenie, prowadzenie po stronie i grafiki.

Może się wydawać, że jest to proste, ale nie jest. Jeśli umiesz opowiadać historie, to czy umiesz przygotować dobrze wyglądającą grafikę, która podkreśli Twoją markę, streści te słowa i jeszcze bardziej przekona do zakupu?

Albo czy wiesz, gdzie na stronie umieścić punkt konwersji (punkt, w którym użytkownik wykona ważną dla Ciebie akcję) i jak poprowadzić użytkownika właśnie do tego miejsca?

Jeśli nie, to spokojnie! Nie jesteś sam! W agencjach pracuje kilku ludzi nad Twoją stroną. Każdy z nich jest odpowiedzialny za pewną jej część, bo jest bardziej doświadczony w swojej dziedzinie.

Spójne połączenie pracy tych osób zwiększa diametralnie szanse na powodzenie Twojej strony.

I za to właśnie się płaci.

Za zwiększenie prawdopodobieństwa lub nawet gwarancję sukcesu dzięki analizom, podejściu strategicznemu i połączeniu doświadczenia oraz umiejętności kilku ludzi.

Niestety, darmowa strona internetowa oznacza, że będziesz zmuszony wykonać pracę całego zespołu sam.

Czasem zdarza się jednak, że na stronę zostały wydane ogromne pieniądze, ruch jest w dziesiątkach tysięcy, a witryna internetowa wciąż nie przynosi dochodu.

Może to być jeden z trzech powodów lub kombinacja wszystkich:

  • Agencja źle przedstawiła ofertę;
  • Ściągnięty ruch na stronie jest niewłaściwy;
  • Oferta jest po prostu słaba.

Na ten moment odrzućmy błędnie wykonaną pracę agencji.

Szanujące się i renomowane firmy mają etapy produkcji. Każdy z nich musi zostać zaakceptowany przez klienta, by można było przejść do następnego.

Jeśli produkt został wydany, to znaczy, że klient uznał go za dobrze zrobiony, spełniający swoje cele biznesowe oraz odpowiedni dla grupy docelowej.

Ponad to, Ci, którzy na poważnie zajmują się biznesem internetowym mają fazę posprzedażowego testu: za pomocą narzędzi analitycznych badają, jak użytkownicy korzystają ze strony, co wymaga poprawy i w którym momencie odbiorcy stają się klientami.

Niewłaściwy ruch jest też dość łatwy do zdiagnozowania. Odwiedzający Twoją stronę po prostu będą na niej bardzo krótko (mówimy tu o czasach krótszych niż 10-20 sekund).

Ale tak naprawdę, to właśnie 3 powód jest bardzo częsty.

Oferta, która jest źle skonstruowana i która nie rozwiązuje prawdziwych problemów lub potrzeb grupy docelowej nie będzie się sprzedawała w oczekiwanej ilości choćby nie wiem co.

Zupełnie nie ważne będzie jej przedstawienie, jakie animacje z kosmosu są na stronie oraz jak szybko się ładuje.

Obowiązkiem agencji nie jest wypowiadanie się na temat Twojej oferty. My akurat to robimy, bo mamy w zespole prawdziwych konsultantów biznesowych i narzędzia. Ale takie agencje jak my to rzadkość.

Natomiast, jeśli oferta jest dobra, to nawet zwykły szablon ją sprzeda. Zapłacenie potem agencji, która ją zrozumie, wydobędzie jej cechy oraz zaprojektuje doświadczenie związane z poznawaniem jej tylko zwielokrotni jej sukces. Tylko albo aż!

I właśnie tutaj warto wspomnieć, po co są darmowe kreatory stron www.

Darmowa strona internetowa jest do przetestowania pomysłu lub edukacji

Darmowe kreatory stron www są przede wszystkim dla tych, którzy chcą nauczyć się projektować witryny internetowe.

Ich opanowanie jest znacznie łatwiejsze niż nauka HTML, CSS, JavaScriptu oraz innych języków programowania. Dodatkowo stanowią do nich wstęp.

Jeśli nie chcesz się uczyć budowania stron www, to zapewne potrzebujesz jej do przedstawienia swojego pomysłu.

Może to być blog, oferta firmy, Twoja oferta jako freelancera itd.

W środowisku biznesowym, technologicznym i startupowym bardzo szumnie mówi się o tzw.: MVP – minimum viable product.

Termin ten określa produkt, który zawiera tylko niezbędne rzeczy, aby móc przetestować, czy się sprzeda. Cechować go powinny niskie koszty i względnie szybkie wyprodukowanie.

I nie inaczej powinno być z testem Twojego pomysłu na stronie www!

Powinieneś ją zrobić szybko, gdy płonie w Tobie ogień zapału.

Na dodatek, powinieneś ją zrobić tanio, by sprawdzić, czy w ogóle się sprzeda. Żyjemy w XXI wieku i mamy dostępne narzędzia, które pozwalają testować pomysły minimalizując koszta. Korzystaj z nich!

Gorzej, jeśli uważasz, że żaden szablon nie spełnia Twoich oczekiwań pod kątem przedstawienia pomysłu.

Wtedy skontaktuj się z nami! Na pewno przedyskutujemy temat i zaprojektujemy w formie graficznej szablon, który będziesz mógł wykorzystać w dowolonym kreatorze (lista 3 narzędzi będzie na końcu artykułu).

A jeśli będziesz chciał, to zajmie się Tobą nasz konsultant biznesowy, który po rozmowie i małej analizie oceni Twój projekt.

Dla kogo jest darmowa strona internetowa?

Darmowe strony www zrobione przy pomocy ogólnodostępnych kreatorów są przede wszystkim dla zaczynających swoją przygodę blogerów każdej tematyki.

Pokochają ją również Ci, którzy posiadają szczupły budżet marketingowy (np.: 1500 zł na miesiąc), a jeszcze nie mają strony www. Wtedy lepiej zrobić stronę samemu i wydać pieniądze na reklamę na social media i/lub Google Ads minimalizując w ten sposób koszt przetestowania pomysłu.

Dużo zyskać mogą również tzw.: sklepy osiedlowe i lokalne, małe biznesy usługowe. Przecież nie każdy musi chcieć od razu budować korporację. Są to np.:

– warzywniaki;

– sklepy zabawkowe;

– fryzjerzy;

– salony piękności;

– szewcy.

Skorzystać z oferty darmowych kreatorów stron www mogą również Ci, którzy chcą sprzedawać online niewielką ilość produktów (sugerowałbym do 10).

Jednak od razu mówię, jest to działanie trochę nad wyraz. Ecommerce (czyli handel elektroniczny) to dość złożona dziedzina (podobnie jak zwykły handel), która wymaga sporej wiedzy zakupowej w Internecie.

Są narzędzia, które umożliwiają zbudowanie i postawienie swojego sklepu internetowego, ale nie są do końca darmowe.

Dodatkowo dochodzi fakt, że sklepy powinny obsługiwać takie rzeczy jak kody rabatowe i promocje. Wielką uwagę należy przykuć do łatwości obsługi zamówień, reklamacji, powiadomień itd.

Ostatnią grupą, która może skorzystać z darmowych kreatorów stron internetowych są startupy szukające finansowania u inwestorów.

Jeśli jesteś w tej grupie, to strona będzie Ci niezbędna do prezentacji pomysłu i zostawienia czegoś po sobie. Do momentu, aż inwestor wyłoży pieniędzy, a nie posiada się swoich zapasów, to lepiej skorzystać z darmowego rozwiązania.

11 rzeczy, o których musisz wiedzieć, by Twoja darmowa strona internetowa była skuteczna

Robiąc stronę www samemu chciałbym, abyś pamiętał o 11 rzeczach.

1) Zawartość strony (oferta) jest najważniejsza

Wiele rzeczy da się zakryć świetną grafiką, przejrzystą nawigacją i idealnie zaplanowanym doświadczeniem użytkownika.

Bez względu jednak na to, jak strona wizualna jest dopracowana, na sam koniec wszystko sprowadzi się do jej zawartości.

Jeśli oferta jest słaba, nikt od Ciebie nie kupi. Jeśli artykuły blogowe są słabe, nikt ich nie będzie czytał.

I tak w kółko. Upewnij się, że zawartość strony jest dobra dając ją do sprawdzenia klientom (jeśli takich masz wystarczy ich poprosić o to), znajomych. Wrzuć ją na grupy na Facebook’u i poproś o szczerą opinię na jej temat.

2) Użytkownik jest najważniejszy

Wcześniej w artykule mówiłem o trudnej sztuce UX’a.

Niestety, ona Ciebie też nie minie.

Tworząc stronę internetową musisz pamiętać o tym, że jest ona głównie dla użytkowników, a nie dla Ciebie.

Rozpocznij od sporządzenia tzw.: persony.

Jest to opis potencjalnego, idealnego użytkownika Twojej strony www, który zmieni się w czytelnika/kupującego. Jak to zrobić przeczytasz w tym artykule od Piotra Marszałkowskiego.

Twoim zadaniem będzie stworzenie końcowego produktu pod właśnie te osoby.

Niestety, darmowa strona internetowa to kreator. A jeśli nie masz zdolności graficznych, to musisz korzystać z dostępnych szablonów.

One za bardzo nie uwzględniają persony, bo musza być uniwersalne. Dlatego tak ważne jest to, abyś wiedział, czego Twój idealny użytkownik nie chce, a czego wręcz wymaga.

Następnie zadbaj, by przyciski wyglądały jak faktyczne przyciski i były poprawnie podlinkowane lub z odpowiednią funkcjonalnością.

Unikaj używania dwóch takich samych ikonek lub obrazków do opisu różnych rzeczy.

Upewnij się, że architektura informacji jest ułożona w taki sposób, aby osoba skanująca stronę (przeglądająca na zasadzie szybkiego zjeżdżania w dół; tak, jest ich wiele) zauważała główne sekcje i wiedziała o czym są. Dzięki temu istnieje szansa, że zainteresuje się czymś i przeczyta zawartość.

Unikaj natłoku informacji. Jeśli musisz przekazać dużo treści zastanów się nad podzieleniem strony na podstrony. Jeśli to nie wchodzi w grę, porozdzielaj tekst na segmenty i zostaw trochę białej przestrzeni (przestrzeń bez obrazu i tekstu).

Pierwsza sekcja strony musi od razu mówić, czym firma się zajmuje lub o czym jest strona. Pamiętaj o tym.

Do każdej usługi stwórz osobną podstronę.

Nie tylko pomoże to w późniejszym pozycjonowaniu organicznym, ale pozwoli Ci umieścić szczegółowy opis o Twojej metodologii, rozwiązywanym problemie itd.

3) Strona www to szalenie istotna część Twojej marki i kolejny punkt sprzedażowy

Każda strona www to czyiś internetowy dom.

Jeśli prowadzisz firmę to jest to dosłownie Twój lokal, tylko że w cyfrowym świecie.

Nie możesz pozwolić, by ten odbiegał od tego, czym Twoja marka jest i z czym ma być utożsamiana.

Do tego, jest ważnym elementem, który wręcz musi zostać zapamiętany przez użytkownika (najlepiej pozytywnie). W momencie, gdy będzie miał on potrzebę lub problem musi sobie przypomnieć o Tobie.

Zadbaj więc o elementy charakterystyczne dla Twojej marki (fotografie, barwy, ikonki, styl i charakter pisania, itd.) i pamiętaj, żeby doświadczenie było spójne! Nic nie może być robione nad wyraz, bo w momencie kontaktu z Tobą, cały czar pryśnie.

4) Własna domena to podstawa

Jeśli chcesz się tylko uczyć projektowania stron internetowych i potrzebny jest Ci darmowy kreator stron www, to możesz pominąć ten etap. 

Budowanie własnej marki jest w dzisiejszych czasach najważniejsze.

Nie tylko pod względem seo, ale też dla sprzedaży, rozwoju i wizerunku.

Trzeba na każdym etapie drogi zakupowej/użytkowej pojawiać się potencjalnym klientom.

W momencie, gdy będą gotowi podjąć działanie, to właśnie Ty musisz im się od razu przypomnieć. Jest to tzw.: budowanie struktur i połączeń pamięciowych.

Im mocniejsze i jest ich więcej, tym częściej to Twoja marka będzie przywoływana.

W dzisiejszych czasach Internet odgrywa bardzo ważną rolę w życiu ludzi. Co za tym idzie, jest istotnym elementem na drodze zakupowej.

Brak posiadania własnej domeny (czyli będąc na tzw.: subdomenie kreatora stron) sprawia, że użytkownicy pewnie nie będą wiedzieli, która nazwa jest Twoją marką.

A co za tym idzie, zapewne uznają nazwę Twojej marki za to, co znajduje się bezpośrednio przed domeną najwyższego poziomu (czyli bezpośrednio przed np.: .pl, .com, .biz itd.).

Dla wytłumaczenia: jeśli Twoja firma lub projekt nazywa się TransTon, nie masz swojej domeny i korzystasz z darmowego kreatora stron, np.: WebWave, Twój link będzie wyglądać tak:

http://transton.webwaver.net

Chyba nie muszę tłumaczyć, że nie jest to dobre dla działań opartych o branding i Twojego wizerunku.

I właśnie dlatego w tytule jest „prawie”. Nigdy nie będziesz wyglądał na profesjonalistę, jeśli nie zainwestujesz we własną domenę.

Plus jest taki, że przynajmniej Twoje pozycjonowanie nie ucierpi.

Co to jest subdomena i czy są negatywne konsekwencje pozycjonowania znajdziesz tutaj.

5)  Jeśli nie jesteś grafikiem, to nie zmieniaj kolorów szablonu tam, gdzie ich nie ma. I nie dotykaj czcionek. A jeśli już musisz, to korzystaj z narzędzi.

Proszę! Po to są szablony graficzne, by z nich korzystać. Nie umiejąc łączyć ze sobą kolorów i nie znając zasad typografii możesz popsuć cały projekt.

A przecież chyba zależy Ci na tym, żeby Twoja strona www wyglądała w miarę profesjonalnie?

Jeśli musisz zmienić kolor na stronie, to skorzystaj z darmowego koła kolorów od Adobe. Zawiera ono próbnik kolorystyczny, który działa na zasadzie wybranej teorii kolorów. Wybierasz z listy regułę, następnie podstawową barwę i pojawiają Ci się dodatkowe kolory, które możesz użyć w spójny sposób.

Z czcionkami jest trochę gorzej. Trzeba znać podstawy, których możesz się nauczyć z tego filmiku (uwaga, jest po angielsku!).

Skorzystaj też z tego artykułu. Pokazuje 20 świetnie wyglądających połączeń fontów, które możesz wykorzystać.

6) Nie licz na duże współczynniki zamiany odwiedzającego w klienta lub czytelnika

Nawet jeśli Twoja oferta jest doskonała, nie licz, że wszyscy odwiedzający od razu od Ciebie kupią czy zostaną Twoimi stałymi czytelnikami. Zresztą, nawet jeśli profesjonaliści będą robić Twoją stronę, to też na to nie licz, ale…

Spójrzmy prawdzie w oczy, nie zrobisz tego lepiej niż osoby zajmujące się projektowaniem stron od lat. Oni biorą ścieżki zakupowe i decyzyjne odwiedzających pod uwagę, mapy ciepła i wzroku.

Posiłkują się raportami, analizami i przede wszystkim – wieloletnim doświadczeniem w badaniu zachowań w Internecie.

Wykorzystują techniki projektowania, by dać wrażenie, że coś jest ważniejsze od czegoś innego. Wiedzą, gdzie umieścić punkt konwersji i planują scenariusze, jak użytkownik będzie korzystał ze strony.

Potem to testują i wprowadzają korekty, jeśli trzeba.

Ty zapewne tej wiedzy nie masz. Ciesz się z konwersji na poziomie 0,5%-1%.

7) Zdjęcia, zdjęcia, jeszcze raz zdjęcia. Są one szalenie istotne

Nie jestem w stanie opisać, jak istotną rolą odgrywają fotografie lub grafiki.

Zdecydowanie odradzam bawić się w minimalistyczny design, jeśli nie umiesz projektować, bo jest to najcięższe zadanie!

Dlatego używaj zdjęć wysokiej jakości, które suplementują Twoją ofertą. I unikaj selfie.

Jeśli nie umiesz robić zdjęć, poproś znajomego fotografa. Jeśli to nie wchodzi w grę, skorzystaj z banków zdjęć.

Z darmowych polecam Pexels lub Pixabay. Obie mają bardzo wysokiej jakości zdjęcia i jest naprawdę w czym przebierać.

Z płatnych świetnym rozwiązaniem jest Adobe Stock lub Gettyimages.

8) Pisz o korzyściach dla kupującego/użytkownika, gdy opisujesz ofertę

Pisanie tekstów sprzedażowych i reklamowych to trudna sztuka.

Jednak większość osób, gdy coś kupuje lub podaje swoje dane chce wiedzieć, co będą za to mieli.

Same suche fakty służą do domknięcia sprzedaży. Klient na początku musi dokładnie wiedzieć, co dostaje i jaki będzie tego efekt.

Zastanów się przez chwilę jak Ty dokonujesz zakupów. Potem jak Twoja grupa docelowa. A na koniec napisz tekst tak, by zobaczyli korzyść z wybrania Twojej oferty.

9) Generowanie ruchu to podstawa

Nie ma co się oszukiwać – nawet najlepsza i najdroższa strona bez osób odwiedzających nic Ci nie da.

To samo tyczy się darmowej strony www.

Po zrobieniu roześlij ją do znajomych, potencjalnych i obecnych klientów. Publikuj na niej treści, które będą pomocne dla czytelników i które będą związane z tym, co oferujesz. Dodaj ją do katalogów firm.

Skorzystaj też z takich usług jak Google Ads, Facebook Ads czy influencer marketing, aby ściągnąć ruch na Twoją stronę od razu.

Za pieniądze, co prawda, ale nie będziesz musiał czekać tak długo na efekty.

10) Zainstaluj narzędzia analityczne

Wraz ze ściąganiem ruchu niesamowicie istotne jest też jego analizowanie.

Musisz wiedzieć, skąd przychodzi go najwięcej, z jakich źródeł ruch realizuje Twój cel (np.: zapis do newsletter’a czy kupno), jak korzystają z Twojej strony.

Analizowanie ruchu daje też odpowiedzi na pytania związane z brakiem zakupów.

Przyznam jednak, że jest to trudna sztuka, która wymaga znajomości zachowań w Internecie. Nie mniej jednak, korzystanie z narzędzi analitycznych nawet na podstawowym poziomie da Ci więcej korzyści niż ich ignorowanie.

Osobiście polecam Google Analytics do śledzenia ogólnej analityki oraz Hotjar do nagrywania sesji korzystania ze strony.

Tylko pamiętaj, aby uwzględnić informacje o zbieraniu danych korzystania z witryny w Twojej polityce prywatności!

W końcu RODO, nie?

11) Testuj i modyfikuj!

Jeśli robisz pierwszy raz w życiu swoją stronę internetową samemu i nie masz o tym zielonego pojęcia, to wiedz, że wiele rzeczy, które uznasz za istotne tak naprawdę nie będzie dla Twoich użytkowników.

To, że Twoja darmowa strona internetowa może być odwiedzana przez innych użytkowników wcale nie oznacza, że nie możesz jej modyfikować.

Jeśli masz ruch na stronie rzędu kilkunastu tysięcy miesięcznie i żadnej sprzedaży, to zmień coś. Wróć do raportów narzędzi analitycznych i zobacz, co może być powodem.

Na której stronie spędzają najmniej czasu? Z której strony najczęściej wychodzą? Czy klikają na przycisk do złożenia zamówienia? Czy użytkownicy wiedzą dokładnie, co mają zrobić, po przeczytaniu oferty? Skąd pochodzi ruch na stronie?

To tylko kilka pytań, na których odpowiedzi musisz szukać. A na ich podstawie modyfikować swoją stronę.

Darmowe kreatory stron internetowych

Na koniec czas na same narzędzia!

Podaję 3 narzędzia, które mogę szczerze polecić. Mieliśmy z nimi kontakt albo osobiście, albo projektowaliśmy pod nie szablon graficzny, który potem został wdrożony przez klienta.

Jedne są prostsze od drugich.

Inne zaś zawierają znacznie więcej opcji w darmowych pakietach.

Jednak bez względu na to, warto abyś wypróbował wszystkie. Zobaczysz, które narzędzie Ci faktycznie pasuje i w którym czujesz się dobrze.

1) WordPress

Żaden spis nie może być kompletny bez tej otwartej platformy! Nawet tak krótki jak ten.

Jako agencja korzystamy z niego do wielu projektów. I nie jesteśmy sami!

WordPress jest używany przez dziesiątki tysięcy profesjonalistów na całym świecie. Jednak również przez amatorów.

Posiada polską wersję językową i ma tysiące darmowych szablonów (tzw. Motywów), które w większości są dostosowane do urządzeń mobilnych.

I jeszcze więcej rozszerzeń (tzw. Wtyczek). Dzięki nim możesz stworzyć stronę dokładnie tak, jak chcesz!

Jest tylko jeden haczyk – nie jest to wizualny kreator stron w dosłownym tego słowa znaczeniu.

Jest to tzw system zarządzania treścią (ang. CMS). Co oznacza, że wpierw tą treść trzeba „załadować”.

Aktualizacja 5.0 wprowadziła blokowy, wizualny system tworzenia stron nazwany Gutenberg. Jednak WordPress wciąż nie jest z wyjścia dobrym wizualnym kreatorem stron.

Drugim sposobem jest zrobienie strony manualnie. Jednak do tego potrzebne są umiejętności programowania, projektowania itd. A przecież nie o to nam chodzi w tym artykule.

Nie wchodząc w szczegóły, trzeci sposób jest najprostszy. Załadować stronę można poprzez zainstalowanie szablonu graficznego.

Problem w tym, że będą wymagać poprawek, jak zmiana kolorów, treści. A może nawet kolejności sekcji. I niestety nie każdy motyw będzie łatwy do edycji bez znajomości HTML i CSS.

Na szczęście są też wspomniane wtyczki! I jedną z nich jest Elementor.

Jest to swego rodzaju nakładka, która umożliwia Ci tworzenie stron tak, jak w programach graficznych. Bez konieczności znajomości kodowania!

Co więcej, Elementor ma również swoje własne szablony, które są naprawdę świetnie zaprojektowane!

Minusem jest fakt, że darmowe są pomieszane z płatnymi.

A teraz największy hit – WordPress jest całkowicie darmowy. Jeśli wykupisz serwer na np.: hekko, będziesz mógł go szybko zainstalować bez wiedzy technicznej. Oznacza to, że możesz go rejestrować na dowolnym serwerze, na dowolnej nazwie domeny, bez żadnych reklam i innych logo, prócz Twojego!

Przykładową instrukcję instalacji przeczytasz tutaj.

WordPress będzie idealny dla wszystkich tych, którzy jednak chcą poświęcić trochę czasu na naukę tworzenia stron. Niedużo, bo nie jest to potrzebne.

Ale wystarczająco, by wiedzieć jak ją potem modyfikować i usprawniać.

Łatwość obsługi: 6/10 (dałbym 3/10, ale jest bardzo dużo materiałów pomocniczych w Internecie)

Szablony: 8/10

Cena: 10/10 (można zrobić stronę na własnej domenie zupełnie za darmo)

Czy potrzebna jest znajomość HTML i CSS: Tak (nawet w niewielkim stopniu)

2) WebWave

Nasz polski kreator. I to na dodatek bardzo solidny!

Niewątpliwym plusem jest łatwość obsługi. Nie potrzeba praktycznie żadnej wiedzy o kodowaniu, aby móc stworzyć swoją stronę www.

Szablony również są responsywne i łatwe do edycji. No i wszystkie są darmowe.

Na kolejny ogromny plus zasługuje dyspozycyjność zespołu. Są skorzy do pomocy, szybko odpowiadają na pytania i jest z nimi dobry kontakt.

Dodatkowo, zespół WebWave prowadzi świetnego bloga, na którym znajdziesz porady, jak tworzyć strony internetowe, aby były skuteczne i jak korzystać z ich narzędzia.

Cenowo również wypadają świetnie! W darmowym pakiecie masz wszystkie funkcje kreatora stron, hosting, nielimitowaną pojemność dysku i wiele innych.

Zatem, w pełni darmowa strona internetowa w WebWave jest możliwa do stworzenia. Ale powinna ona być użyta tylko w celach edukacji, ponieważ w tym pakiecie nie będziesz mógł użyć własnej domeny.

Jednak 25 zł netto miesięcznie (przy rozliczeniu rocznym) to nic wielkiego. Bo właśnie tyle będziesz musiał płacić za możliwość posiadania własnej domeny i brak reklam.

Ostatnim minusem są wspomniane już szablony. Jest ich tylko 38 (na moment pisania artykułów), a niektóre są po prostu brzydkie. UX też wydaje się być sprzed przełomu lat 2009-2010.

Pewnie z czasem się to zmieni, bo widać różnicę między pierwszymi, a ostatnimi.

Nie mniej jednak, WebWave to doskonały wybór pod względem ceny do tego, co otrzymujemy. Można na nim zrobić naprawdę dobrą stronę bez znajomości programowania.

Jeśli jesteś kompletnym laikiem, który nie chce poświęcać czasu na naukę oprogramowania i na dodatek lubisz wspierać polskie marki, to WebWave jest właśnie dla Ciebie.

Łatwość obsługi: 9/10

Szablony: 6/10

Cena: 9/10

Czy potrzebna jest znajomość HTML i CSS: Nie

3) Wix

Jeden z najpopularniejszych kreatorów stron. I nie bez powodu!

Łatwość obsługi po prostu powala! Ekhm, a raczej jej minimalizacji!

Wix ma możliwość użycia sztucznej inteligencji, która na podstawie kilku pytań sama zaprojektuje Ci stronę!

Nie licz jednak, że będzie ona dokładnie taka, jaką chcesz. Ale na szczęście ich edytor jest baaaaardzo prosty w obsłudze!

Wix również oferuje możliwość użycia szablonów. I to jakich!

Jest to ich główna przewaga nad konkurencją, którą się wszędzie chwalą. Na moment pisania tego artykułu w ich bazie jest aż 614 gotowców! I nie ma co, ale praktycznie 90% z nich jest naprawdę wysokiej jakości.

Tak, wszystkie są responsywne i przyciągną uwagę Twoich odwiedzających.

Jakby tego było mało, mają również świetny dział obsługi klienta. Niestety, nie tak dobry jak w WebWave, ale nie ma na co narzekać. Przy milionach aktywnych użytkowników i tak jest dobrze.

Myślę jednak, że nie muszę mówić jaka jest jego wada. Tak, jest nim cena.

Tu już nawet nie chodzi o pakiety (które i tak są droższe niż w WebWave), tylko o to, że praktycznie każda funkcja, która może okazać się przydatna jest płatna. I to niemało, bo kilkadziesiąt dolarów (od 8$ do ponad 40$, czasami nawet miesięcznie!).

Aby posiadać podobną zawartość co w WebWave, musimy zapłacić minimum 34,57 zł netto miesięcznie (przy rozliczeniu rocznym).

Ale tak naprawdę i to nie wystarcza, bo w tym pakiecie masz tylko 2GB przepustowości i 3GB pamięci. Więc jeśli zamierzasz prowadzić bloga na swojej darmowej stronie internetowej przy użyciu Wix, to może się okazać, że po kilkunastu artykułach będziesz szybko potrzebował czegoś więcej.

Nie mniej jednak, Wix to sprawdzone narzędzie przez miliony. I choć jest drogie, to cena jest uzasadniona prostotą i wygodą w użytkowaniu, a także przepięknymi szablonami.

Łatwość obsługi: 10/10

Szablony: 9/10

Cena: 4/10

Czy potrzebna jest znajomość HTML i CSS: Nie

Podsumowanie

Darmowa strona internetowa to dobre rozwiązanie, jeśli chcesz przetestować swoją ofertę lub pomysł w Internecie. A także jeśli chciałbyś pouczyć się projektowania stron internetowych.

Mnogość dostępnych narzędzi na rynku pozwala.

Nie licz jednak na to, że nie będziesz musiał poświęcić na nią swojego czasu. Rozwiązania, które pasują z miejsca po prostu nie istnieją.

Pamiętaj też, że jeśli jesteś w biznesie lub prowadzisz bloga, strona za darmo po prostu nie istnieje. Choćby przez konieczność wykupienia domeny.

No i nie łudź się, że zrobisz ją lepiej od profesjonalistów. Jest wiele opinii na temat tego, ile powinna kosztować profesjonalna strona internetowa.

Jednak chcę, żebyś pamiętał, że prawdziwi profesjonaliści będą się cenić.

Pozwolenie im na zrobienie swojej pracy może potężnie ułatwić Ci prowadzenie biznesu w świecie Internetowym.

Dodatkowo zwiększyć z niego zyski. A oto przecież w tym wszystkim chodzi.

No i na koniec zadam pytania: ile warta jest Twoja cenna godzina pracy, którą chciałbyś poświęcić na coś, na czym się w ogóle nie znasz? I czy nie lepiej poświęcić choć część tego czasu na coś, dzięki czemu zarabisz, a resztę (np.: samo projektowanie graficzne) oddać w ręce ludzi, którzy zajmują się projektowanie stron od lat? Czy nie będzie to w ogólnym rozrachunku tańsze rozwiązanie?

Tym optymistycznym akcentem kończymy ten artykuł.

Mam nadzieję, że był dla Ciebie pomocny. Jeśli tak, zostaw like’a, udostępnij go wszystkim znajomym i napisz w komentarzu „Dłuższego artykułu się nie dało napisać?”.

Trzymajcie się ciepło i brand on!

Krzysztof Mikołajczyk

Krzysztof Mikołajczyk

Od 2010 roku związany z marketingiem online i offline. Układał strategie marketingowe i wdrażał rozwiązania dla Adidasa, Wolvera Terrorysty (trener personalny), Shape Fitness&Wellness (siłownia) i wiele innych. Spędza godziny na salach treningowych i uwielbia motocykle.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *