Zaznacz stronę

Home >Blog >Strategie

9 łatwych i tanich pomysłów na monetyzację dla trenerów

Autor:

A więc udało Ci się zbudować bardzo zaangażowaną społeczność fitnesową na swoich social mediach.

Zapewne poprzez wstawianie świetnego contentu. A także przez pomoc w osiągnięciu sylwetki, o której Twoi odbiorcy zawsze marzyli. Zarówno za pomocą darmowej wiedzy, jak I Twoich płatnych usług.

Mogą to być np.: treningi personalne, jak i układanie indywidualnych rozpisek (planów żywieniowych, programów treningów itd.).

Jednak, pewnie miewasz okresy w roku, gdzie tej pracy nie ma aż tak dużo. Jak zresztą w każdym biznesie.

Albo masz inny problem: chcesz przestać sprzedawać swój czas, a zacząć sprzedaż produktów, wiedzy lub czegoś innego.

Jakikolwiek mógłby być Twój przypadek, wszystkie sprowadzają się do znalezienia techniki monetyzacji, która pomoże Ci osiągnąć Twoje cele.

Co wcale nie jest prostym zadaniem. Bycie sponsorowanym przez duże firmy jest coraz trudniejsze ze względu na bardzo duża konkurencyjność.

Również metody, które działały wcześniej są teraz mało skuteczne. Weź np.: T-shirt’y. Kiedyś wystarczyło zrobić własny nadruk i sprzedawać je przy pomocy takich stron jak Teespring, czy Cupsell.

Jednak społeczeństwo stało się bardziej wybredne (całe szczęście) i świadome w świecie mody co sprawia, że jeśli nie zaprojektujesz własnych krojów i linii odzieżowych, ludzie raczej nie kupią od Ciebie takich zwykłych koszulek.

Czasy, kiedy mogłeś sprzedawać praktycznie wszystko swojej grupie docelowej już dawno minęły!

Na szczęście, są pewne sprawdzone i ponadczasowe zasady, jeśli chodzi o monetyzację. Trzymanie się ich pomoże pobudzić Twoją kreatywność i zasieje ziarenko pomysłu, który pomnoży Twoje zarobki i ilość followersów.

Na początku podam 3 porady, które warto pamiętać, jak będziesz myślał nad swoimi metodami monetyzacji swojej społeczności. Potem dam Ci listę 10 gotowych do użycia, tanich pomysłów, które Twoi odbiorcy pokochają!

Porada #1 Odbiorcy przede wszystkim

W monetyzacji nic nie jest ważniejsze od Twojej społeczności.

Mówimy tutaj o prawdziwych ludziach, którzy mają swoje własne, unikalne powody, dla których Cię obserwują.

Mają również swoje własne problemy życia codziennego.

Podczas rozważań nad metodami monetyzacji, właśnie te powody i problemy musisz brać pod uwagę.

Nie możesz w sposób egoistyczny myśleć, co pomoże Tobie zarobić większe pieniądze. Koniec końców, sędzią Twojej pracy i tak będzie Twoja społeczność. Jeśli nie rozwiąże ich problemów, nie będzie ich zabawiała, będzie poza ich zasięgiem lub po prostu, nie przypadnie im do gustu – nikt nic od Ciebie nie kupi.

Ale to nie koniec problemów takiego działania! W najgorszym przypadku, próba monetyzacji kręcąca się wokół rozwiązywania tylko Twoich problemów może prowadzić do spadku obserwujących. W końcu nikt nie lubi czuć się, jakby był oszukiwany.

Dlatego zawsze myśl o swojej społeczności, jak myślisz o monetyzacji jeśli nie chcesz spowalniać swojego rozwoju.

Porada #2 Obniżenie bariery zakupu

Zakładam, że nie jesteś jednym z tych trenerów, którzy biorą po 50 zł za trening personalny lub 20 zł za komplet rozpisek.

Zatem musisz wiedzieć jedno – wielu chciałoby skorzystać z Twoich usług. Ale najzwyczajniej nie stać ich na to.

Zaraz obok nich są też „ofertowicze”. Nie potrafią się zdecydować, kogo wybrać, a z drugiej strony nie chcą płacić 150-200 zł, żeby tylko zobaczyć, czy dokonali właściwego wyboru.

Co więc robić? Musisz stworzyć jakiś system zarabiania pieniędzy, który jest dużo tańszy od Twoich usług.

W ten sposób mniej majętni obserwujący będą mogli zakupić Twoją pomoc za dużo mniejsze pieniądze i wciąż osiągnąć swój cel. Ofertowicze również to zrobią, ale nowa metoda monetyzacji będzie dla nich czynnikiem decydującym, czy skorzystać z Twoich droższych usług.

Tak, czy owak – w tej sytuacji wszyscy są zwycięzcami.

Porada #3 Polepszenie contentu

Bez dwóch zdań – swój obecny status osiągnąłeś dzięki wstawianiu pełnowartościowego, świetnego contentu dzień w dzień.

Ale pewnie wielokrotnie dostrzegasz content guru fitnesowych, który jest sponsorowany. Noooooo iiii, w większośći jest do d$$y.

Nie tylko czuć, że jest nachalny. Jest też bardzo nudny i ogólnie nie można go skategoryzować jako świetny.

Niestety, oprócz tego, że Twoje zyski z takich działań raczej się nie pomnożą, to Twoi fani też nie będą zachwyceni. Po paru razach będą omijali szerokim łukiem tego typu posty i czekali na Twój regularny content.

Jednak, jeśli ktoś opanuję sztukę robienia dobrych i kreatywnych postów sponsorowanych, to wtedy klękajcie narody!

Nie tylko podnoszą one zaangażowanie, liczbę followersów, ale też sprawiają, że pieniądze spadają z nieba.

Spójrz, jak to robi Dom Mazzetti, aka The Brofessor z BroScienceLife. Jest wręcz przekomiczny i bardzo bezpośredni. Nawet nie jesteś w stanie się denerwować, jak coś sprzedaje.

Lista

Po poradach przyszedł czas na 10 pomysłów na monetyzację, dla których zapewne czytasz ten artykuł.

Tak, jak wspominałem, przedstawione tutaj metody są tanie do wprowadzenia – wymagają przeważnie Twojej wiedzy oraz czasu, aby je zrealizować.

Co więcej, wszystkie są opracowane na podstawie przedyskutowania tematu z guru fitnesowymi (np.: Wolver Terrorysa, Natalyie). Wszyscy wyrazili to samo: pomysły te pomogłyby im stworzyć kolejne źródło dochodu, a ich społeczności zrealizować ich unikalne cele.  

Metody przedstawione w tym artykule mają nieograniczony potencjał na tworzenie contentu wokół nich, który nie tylko bardziej zaangażuje Twoich fanów, ale przyciągnie też nowych.

Pomysły są podzielone na kategorie, aby łatwiej było Ci znaleźć tą, która najbardzie Cięj interesuje.

Info produkty

Kategoria wymagająca najwięcej czasu.

Ogromnym plusem jest jednak fakt, że ludzie je kochają, ponieważ mogą je zabrać ze sobą gdziekolwiek idą.

1)  Tematyczne plany żywieniowe I przepisy

Nie rób kolejnego ogólnego ebook’a, jak „73 przepisy na fit posiłki”, ponieważ nie sprzedadzą się one tak dobrze.

Zamiast tego przygotuj coś tematycznego. Np.:

„47 słodkich fit pomysłów na śniadania z rozkładem kalorycznym i przykładowymi planami żywieniowymi”

Lub

„51 pysznych nisko węglowodanowych posiłków na redukcję. Z 10 deserami i planami żywieniowymi!”.

Ludzie potrzebują konkretów. Takie przepisy są bardzo ciężkie do zdobycia i przeważnie rozsiane po całym Internecie. Dodatkowo jest ich niewiele.

Większości nie chce się marnować tak dużo czasu, by tylko znaleźć przepis. Jest bardziej skłonny wydać kilkanaście złotych i mieć je wszystkie w jednym miejscu.

2) Plany żywieniowe i przepisy z produktów popularnych sklepów

Produkt bardzo podobny do poprzedniego, ale tym razem motywem przewodnim jest sklep.

Możesz nawet bardziej zawęzić temat i zrobić po jednym ebook’u na redukcję, masę i siłę.

Przykładowymi tematami mogłyby być:

„Niedorga masa. 21 planów żywieniowych wraz ze 120 przepisami z produktów z LIDLA.”

Lub

„Smaczna redukcja!” 141 przepisów na redukcję z produktów dostępnych w każdej Biedronce. Wraz z wskazaniami dietetycznymi!”

3) Programy treningowe

Znowu, nie szedłbym tutaj bardzo szeroko z tematem. Bardziej skupiłbym się na konkretnych grupach mięśniowych i opisaniu wszystkich niuansów na ich rozwój. Np.:

„Wielkie bary. Programy treningowe na maksymalizację rozwoju mięśni naramiennych wraz z dokładnym opisem jak radzić sobie ze stagnacją.”

Idź szerzej z tematem tylko jeśli czujesz, że nie jesteś w stanie zamieścić dużej ilości informacji.

Zamieść wszystko co wiesz. Od podstaw budowania mięśni do programowania treningów. Wszystko powinno być skrupulatnie opisane i mieć jak najwięcej przykładowych planów treningowych.

4) Poradniki dla zawodników

Jeśli sam byłeś zawodnikiem i na swoim koncie masz parę zwycięstw, ten temat jest dla Ciebie!

Jak pewnie wiesz, wiedza z przygotowaniem do zawodów nie jest ogólnodostępna. Ludzie karzą sobie płacić ogromne pieniądze po to, aby powiedzieć Ci jak się przygotować do wyjścia na scenę lub rozpisać cykle treningowe do następnych zawodów powerliftingu.

Wykorzystaj fakt, że na rynku nie istnieje dużo info produktów na temat i zrób bardzo dobrze opisany poradnik dla zawodników wokół dyscypliny, na której się znasz.

Rozwinięcie obecnych usług przes specjalne oferty i świetny promocyjny content.

Ta kategoria pomysłów jest dla tych, którzy nie czują się pewnie w tworzeniu swoich info produktów, a po prostu chcą sprzedawać więcej obecnych usług.

Pomysły, które Ci tutaj dam są świetne z 2 powodów:

  1. Już i tak je sprzedajesz;
  2. Otwierają drogę świetnemu contentowi

5) Kalendarz z Tobą I Twoimi klientami

Ogłoś na swoich mediach społecznościowych, że przez następne 30 dni zbierasz zapisy na poprowadzenie 24 osób do nadchodzącego projektu Twojego autorstwa.

Oczywiście, musisz wspomnieć, co to za projekt i zaznaczyć, że tylko wybierzesz tylko 12 najlepszych transformacji. Zwycięska grupa weźmie udział w sesji zdjęciowej, co będzie dla nich doskonałym zwieńczeniem pracy i świetną pamiątką.

Ale to nie wszystko! Zdjęcie te zostaną użyte do przygotowania kalendarza, który zostanie wystawiony na sprzedaż. 90% dochodu z jego sprzedaży zostanie przekazana na cele charytatywne.

Ci, którym nie udało się załapać na sesję fotograficzną powinni otrzymać nagrodę pocieszenia.

Zbierając zapisy na project ważny jest jeden aspect – NIE MUSISZ OBNIŻAĆ SWOICH CEN!

Jeśli chcesz jednak zrobić obniżkę cen, to pamiętaj, żeby to dobrze przeliczyć! Będziesz musiał pokryć koszty sesji zdjęciowej, grafika I wydruku kalendarzy.

Ta metoda monetyzacji daje Ci możliwość na wydawanie świetnego informacyjnego contentu – jak radzisz sobie z indywidualnymi problemami podopiecznych, przemiany na koniec (które nareszcie będą świetnymi zdjęciami), itd.

Jeśli jesteś wystarczająco kreatywny, możesz nawet sprawić, że będzie to content rozrywkowy.

6) Konkurs z nagrodami wśród klientów

Kolejny project dość łatwy do zrealizowania.

Zrób konkurs dotyczący największych przyrostów siłowych lub największego spadku wagi. Cokolwiek, co ma precyzyjne mierniki, którymi będzie się mierzyło wynik i co jest tematyczne.

Ogłoś, że organizujesz konkurs i przez następne 30 dni zbierasz zapisy osób. Koniecznie opis sam konkurs i zasady i jakie są nagrody.

Znowu, nie musisz robić zniżek. Jeśli jednak chcesz, wybierz tylko te usługi, które dotyczą konkursu.

Po raz kolejny, pomysł ten otwieramy bramy na nowy content. Mnóstwo wartościowej wiedzy, która może być udostępniona, by pomóc Twoim fanom osiągnąć swoje cele.

Zanim zaczniesz, upewnij się o prawne aspekty organizowania konkursów i jakie są wymagania! Nie ponoszę odpowiedzialności za kary prawne spowodowane zorganizowaniem konkursy niezgodnego z wymogami prawnymi.

7) Pomóż innym osiągnąć ich cele poprzez wspólną drogę

Najprostszy pomysł do realizacji.

Jako osoba trenująca masz swoje własne cele fitnesowe. Jak nikt potrafisz je realizować.

Czemu więc nie zmotywować swoich fanów, którzy mają podobne cele do Twoich, ale brak im tyle wiedzu lub motywacji, by robić to samemu?

Zrób niewielką promocję (10% powiedzmy) na swoje usługi i niech zaczynają swoją przygodę razem z Tobą!

Powiedzmy, że przygotowujesz się do redukcji. Ogłoś, że rozpocznie się za 30 dni i do tego czasu obniżasz cenę wszystkich produktów i usług związanych z tą tematyką.

Dodatkowo stwórz zamkniętą grupę na Discordzie lub FB, by wszyscy, którzy zdecydują się na wspólną metamorfozę mieli swoją przestrzeń na motywację, Twój unikalny dla nich content (np.: jak zapobiegać kontuzją, plany żywieniowe, itd.) i na odpowiedzi na zadane pytania.

Reklamowanie czyiś produktów lub usług

Dokładnie, ta kategoria też się tu pojawiła.

Jako influencer fitnesowy i ktoś z dziesiątkami tysięcy followersów jesteś lub będziesz pożądanym przez firmy kanałem marketingowym.

I nie ma w tym nic złego. Jednak jedyną rzeczą, którą możesz zrobić, by Twoja społeczność się od Ciebie nie odwróciła jest reklamowanie produktów, które są faktycznie dobre i które mogą się spodobać Twoim fanom.

Oczywiście, kreatywny I dobry content może tylko pomóc.

Natomiast są sposoby, które Twoja społeczność może bardziej polubić. Co bezpośrednio przełoży się na ilość zarabianych pieniędzy i liczbę followersów.

8) Marketing afiliacyjny produktów, które Twoi fani wybiorą

(Jeśli nie wiesz, czym jest marketing afiliacyjny, polecam obejrzeć to wideo. Od razu mówię, że jest po angielsku.)

Tytuł wszystko tłumaczy. Zrób głosowanie, gdzie Twoi fani będą decydować, jaki produkt chcieliby kupić po obniżonej cenie.

Raczej starałbym się wybierać w przedziałach cenowych od 50 do 200 zł.

Po zakończeniu głosowania, zrób screenshot wyników.

Następnie, wyślij mail’a (lub użyj innych sposobów komunikacji jak Messenger, LinkedIn) do firm fitnesowych, które sprzedają zwycięskie produkty i rozpocznij negocjacje o link afiliacyjny.

Jako kartę przetargową użyj screenshota, którego zrobiłeś wcześniej. Będzie dowodem, że masz już potencjalnych kupców na ich produkty.

Muszę jednak zaznaczyć, że nie wszystkie firmy zgodzą się na ten zabieg. Musisz przygotować się na usłyszenie „Nie” parę razy.

Szczerze jednak uważam, że warto. Pamiętaj, masz już dowód, że Twoi fani kupią ten produkt, więc masz gwarancję na nowe źródło dochodu. Możesz również liczyć na wzrost sympatii, bo w końcu liczysz się ze zdaniem swojej społeczności.

9) Pomoc Twoim fanom w sprzedaży ich produktu

Odradzam wdrażania tego sposobu na monetyzację, jeśli jeszcze nie sprzedajesz jakiegoś swojego produktu lub info produktu! Dowód, że wiesz jak (z zyskami!) wprowadzać coś na rynek może okazać się tutaj decydującym czynnikiem.

Wśród Twoich fanów prawdopodobnie znajdują się ludzie, którzy mają swój produkt lub usługę przeznaczoną do branży fitness.

Ale mają z czymś problemy. Może to być z poprawnym wprowadzeniem na rynek, z marketingiem, sprzedażą lub czymkolwiek innym.

I tu zaczyna się Twoje zadanie. Odezwij się do swoich fanów i powiedz im, że chciałbyś im pomóc w sprzedaży i marketingu ich własnych produktów.

Niech przedstawią Ci Twoje pomysły w prywatnych wiadomościach lub filmiku. Wybierz kilka, które Ci się szczerze podobają i je wypróbuj.

Udostępnij posty o nich, tak, żeby Twoja społeczność mogła ocenić, który jest najlepszy.

Aby dostać finalny werdykt możesz nawet zrobić głosowanie.

Zwycięski produkt lub usługa będzie sprzedawana przez Twoje kanały. Twórca musi się podzielić zyskami z Tobą. Idealna sytuacja powinna być, gdy Ty dostajesz 20%-45%.

Jak widzisz, ten pomysł daje Ci sporo pola do udostępniania ciekawego, zabawnego i pomocnego contentu.

Tworzy też głębszą więź z fanami. Od początku prowadzenia social media pomagałeś im osiągnąć ich cele sylwetkowe oraz podnieść swoją samoocenę.

Teraz pomagasz im osiągnąć finansową stabilność i niezależność!

Podsumowanie

Monetyzacja może być uciążliwa.

Przez cały czas musisz brać pod uwagę swoich fanów i zadawać sobie pytanie „Ale czy na pewno im się to spodoba?”.

W innym wypadku wszystko co robisz, to desperacka próba pomocy sobie samemu. A rynek nie lubi tego w dłuższej perspektywie.

Pewne pomysły w tym artykule są łatwiejsze do wprowadzenia. Inne przyniosą większe zyski. Ale wszystkie mają jedną rzecz wspólną – bazują na tym, co lubi i chce społeczność.

Ale pamiętaj, jest wiele innych metod monetyzacji, które możesz wprowadzić: narzędzia excelowski, aplikacje, itd.

Jakie metody monetyzacji Ty już wprowadziłeś? No i jakie zamierzasz? Napisz o tym w komentarzu! A jeśli masz znajomego, który potrzebuje przeczytać ten artykuł, udostępnij go proszę. I nie zapomnij zapisać się do naszego newslettera!

Krzysztof Mikołajczyk

Krzysztof Mikołajczyk

Od 2010 roku związany z marketingiem online i offline. Układał strategie marketingowe i wdrażał rozwiązania dla Adidasa, Wolvera Terrorysty (trener personalny), Shape Fitness&Wellness (siłownia) i wiele innych. Spędza godziny na salach treningowych i uwielbia motocykle.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *