Zaznacz stronę

Home >Blog >Biznes

Strategia marketingowa – 7 powodów za jej posiadaniem

Autor:

Czy słyszałeś takie powiedzenie, że strategia marketingowa to coś, od czego powinno się zacząć budowanie marki i to niezależnie od jej wielkości?

Jeśli starasz się o dofinansowanie – nawet najmniejsze, czyli z Urzędu Pracy – to na pewno ten artykuł nie jest pierwszym, który czytasz w obrębie tej tematyki.

Dofinansowanie zostaje przyznane na podstawie biznesplanu (czyli spisanego modelu biznesowego), a strategia marketingowa jest jego częścią. Przeczytaj o tym tutaj.

W zasadzie, bez tego ani rusz. Sam więc widzisz, jak bardzo jest to istotne. Ale czy na pewno jesteś w pełni świadomy, czego dokładnie się od Ciebie oczekuje i jak się do tego zabrać?

Wiesz, że prawie 80% firm w Polsce upada w ciągu 2 pierwszych lat? Jest to najwyższy wynik w Europie!!!

Niezależnie od tego, czy posiadasz już firmę czy dopiero zamierzasz ją otworzyć, czy zrobisz to sam czy z kimś, jeśli Twoja marka nie posiada strategii marketingowej, to czas najwyższy odrobić tę lekcję – nie wierz, proszę, w bajki, że jesteś elitą i należysz do 20% firm, którym się uda. Wiesz czemu im się udało? Bo oni właśnie odrobili tę lekcję.

Zapewne nie jesteś kolejnym Google’m czy Amazon’em i nie stać Cię na popełnianie kosztownych błędów.

Postaram Ci się pokazać, dlaczego strategia jest aż tak ważna.

Przed Tobą 7 powodów, dla których warto posiadać strategię marketingową:

1. Oszczędność czasu i pieniędzy

2. Większa sprzedaż —-> Więcej pieniędzy

3. Sprawne zarządzanie firmą

4. Wyznaczanie konkretnych celów marketingowych

5. Przewaga nad konkurencją

6. Znalezienie i wykorzystanie szans na rynku poprzez dobór odpowiednich narzędzi

7. Większe szanse na dofinansowanie

1) Oszczędność czasu i pieniędzy.

Zaczynamy od pieniędzy (czas to pieniądz), ponieważ najważniejszą rzeczą w biznesie jest to, żeby kasa się “spinała”.

Jeśli się ona pojawia, to robisz wszystko ok. Jednak przy prowadzeniu firmy to, ile zarobisz jest wynikiem tego, ile potrafisz też zaoszczędzić.

Głównym zadaniem strategii marketingowej jest określenie, w jaki sposób komunikować korzyści ze współpracy z Twoją firmą lepiej niż robi to konkurencja.

Co więcej, należy sprecyzować jaki target (grupa docelowa) najbardziej może potrzebować Twojej usługi lub produktu.

Unikniesz w ten sposób działania “na ślepo” tj. kupowania co tydzień innej reklamy w nadziei, że któraś może przyniesie efekt albo, co gorsza, kierowania swojej oferty do każdego.

Dzięki strategii Twoje metody reklamowe są po prostu skuteczniejsze, a co za tym idzie – również mniej Cię kosztują.

2) Większa sprzedaż —-> Więcej pieniędzy.

I znowu kasa. Teraz podam Ci najprostszą zależność, jaką kiedykolwiek widziałeś:

większa sprzedaż —-> większe zyski = więcej pieniędzy

Proste, prawda?

Strategia pozwala – szczególnie nowej marce – zrozumieć swój produkt, swój cel oraz swoją grupę odbiorczą.

Nowe firmy bardzo często mają mętlik w głowie, nie wiedzą, co chcą tak naprawdę sprzedać, po co i komu.

Ja wiem, że niby wiesz… ale żeby sprzedać produkt lub usługę, musisz dokładnie wiedzieć, jakie dla klienta istotne korzyści niesie ze sobą ten zakup. Sama sprzedaż jest wtórna, jeśli nic dla Twojego odbiorcy nie znaczy.

A właśnie te wszystkie elementy pozwalają osiągać lepszą sprzedaż, a wraz z nią coraz większe zyski.

Strategia marketingowa daje spójne wytyczne dla wszystkich działań, czyli od kształtowania samego produktu i jego ceny po działania promocyjne i sprzedażowe.

Dzięki strategii marketingowej za każdym razem wiesz, co należy powiedzieć o produkcie, jakich argumentów użyć i które kanały dotarcia do klientów wybrać.

3) Sprawne zarządzanie firmą

Dla mnie mega ważna korzyść z posiadania strategii marketingowej.

Kiedy 6 lat temu otwierałem pierwszy biznes myślałem, że sam sobie poradzę.

Tata mnie nauczył, że trzeba otworzyć firmę i szukać pracy. Jednak szybko się okazało, że jest pewien haczyk.

Jeśli praca była, to efektywność również była, natomiast im pracy było mniej, tym efektywność proporcjonalnie malała.

Każdy klient, który zaczyna prowadzić swoją firmę i trafia do nas doświadcza tego samego. Po prostu trzeba się nauczyć pracować na swój sukces.

Trzeba się nauczyć mobilizować do pracy. Jest ten komfort, że nikt nad Tobą nie stoi, ale pamiętaj, że Ty jesteś sam odpowiedzialny za wszystko.

Strategia marketingowa codziennie przypomina Ci, co masz zrobić, aby osiągnąć cele marketingowe. Uczysz się codziennie, że oprócz pracy w firmie jest też praca nad firmą.

4) Wyznaczanie konkretnych celów marketingowych

UWAGA: Bardzo dużo nowych przedsiębiorców myli cele marketingowe z celami biznesowymi. Strategia nie powie Ci, ile zarobisz, tylko w jaki sposób osiągniesz dany cel.

Wyobraź sobie, że jedziesz na wakacje. Ale nie wiesz gdzie? Do jakiego hotelu? Z kim?

Jeśli pojedziesz tak po prostu, bez przygotowania, to odbędziesz tylko drogę.

Oczywiście “spontan” czasami jest fajny, ale “koniec końców” w trakcie “rozliczania” jego znaczenia i celu, nie ma on wartości.

W biznesie spontaniczne działanie jest okupione olbrzymimi konsekwencjami.

Dla nowych przedsiębiorców ten etap tworzenia jest o tyle istotny, że na jego podstawie podejmuje się decyzje odnośnie kierunku, w którym będzie zmierzała cała strategia marketingowa.

To właśnie cele marketingowe stanowią rdzeń całej strategii.

Znając swój cel, wiemy dokąd dążymy.

Chcesz być za rok w innym miejscu? Ale co to konkretnie ma być? Może chcesz zwiększyć sprzedaż o 20% bądź chcesz zatrudniać 5 nowych pracowników?

Strategia marketingowa mówi Ci, co musisz robić, by odhaczać punkty na swojej liście i być efektywnym. I od razu znasz orientacyjne koszty takich działań.

5) Przewaga nad konkurencją

Gdy nowa firma zrozumie swoją misję, swój produkt, pozna potrzeby swojego klienta – staje się bardzo świadomym graczem na rynku.

Jednak, by to właśnie Twoja oferta była wybierana spośród konkurencji, będziesz musiał przeanalizować rynek i poznać inne oferty, metodykę działania i sposoby na zdobywanie klientów.

Ten etap w strategii określa, jakie cechy powinien mieć produkt czy usługa. Wiesz, jak pozycjonować się w stosunku do konkurencji.

Dzięki strategii marketingowej wiesz dla jakiego segmentu klientów przeznaczona jest oferta.

Wiesz też, jakie problemy ma Twoja grupa odbiorcza i czy jesteś w stanie je rozwiązać. To wszystko daje Ci ogromną przewagę nad konkurencją.

Jest to też często nasz problem podczas rozmowy z naszymi klientami. Niektórzy cały czas są przekonani, że otworzenie kolejnego salonu fryzjerskiego i obniżenie cen pomoże. Że lojalni klienci przyjdą (nie ma czegoś takiego – klient będzie przychodzić, dopóki będzie widział w tym wartość). Jeśli znajdzie się 10 takich saloników na osiedlu i każdy będzie obniżać cenę to jedyną wartością dla klienta będzie właśnie cena. A to można zmienić w kilka chwil – w jeden dzień możesz stracić większość swoich klientów.

W Polsce otwiera się ponad 1000 firm dziennie – spójrz na dane. Jak widzisz, w lutym było to w skali miesiąca ponad 28 k firm…

Serio uważasz, że spadnie Ci gwiazdka z nieba i to Twoja firma zyska stałych i wiernych klientów? Ilość klientów to skutek uboczny Twojej oferty, tego, jak ją komunikujesz – skutek uboczny efektywnej strategii marketingowej.

Wiesz jakim przykładem przekonuję na ogół klientów do swoich racji?

Zaczynam opowiadać o takiej znanej firmie jaką jest Amazon. Dla większości jest to firma, która wymyśliła coś nowego – czego nigdy wcześniej nie było. Nie do końca. Otóż założyciel i aktualnie jeden z najbogatszych ludzi świata – Jeff Bezos – w 2007 chciał zacząć zarabiać na sprzedaży książek. Po analizie rynku wiedział już, jaka jest konkurencja i że otwarcie kolejnej księgarni jest bardzo ryzykowne. Co więc zrobił?

W zasadzie to tylko obrał to, co już było znane w inne “ubranko”. Pomyślał więc: “A co gdyby książki zacząć sprzedawać przez internet?”.

Założył więc internetową księgarnię. Jako pierwszy pozwolił ludziom kupować książki z ich własnego domu. Potem przeniósł je do miejsca, które zawsze jest przy nas – do kieszeni. Zrobił to tworząc Amazon Kindle – czytniki e-book’ów.

Czy to wszystko więc było wymyśleniem czegoś na miarę koła?

Uber – zamawiasz taksówki przez aplikację w telefonie. Wzbogacono ofertę sieci transportu ludzi o nową technologię. Proste, a jednak genialne.

Mógłbym takich firm wymieniać i wymieniać…. Nie trzeba wymyślać koła na nowo i być kolejnym Google, który wyznacza trendy. Po co? Weź to, co inni mają i opakuj to w coś swojego – z inną wartością.

Mam nadzieję, że te 2 przykłady Ci wystarczą i zrozumiesz, jak ważna jest przewaga nad konkurencją. Jest ważna również z innego powodu – prowadzi do jeszcze jednej istotnej kwestii, a mianowicie…

6) Znalezienie i wykorzystanie szans na rynku poprzez dobór odpowiednich narzędzi

Otóż to. Ta część posiada wszelkie informacje na temat otoczenia firmy, czyli środowiska w jakim ona działa.

Znajomość tego obszaru powoduje, że automatycznie dostrzegasz na rynku okazje i luki, które jesteś w stanie wypełnić.

Tak jak wspominałem, to nie jest wymyślanie koła no nowo, lecz coś, czego rynek potrzebuje, ale konkurencja tego nie oferuje – przynajmniej w oczywisty sposób.

Nowa firma (i nie tylko), posiadając takie informacje jest w stanie uzupełnić swoje działania o odpowiednie narzędzia, które przyspieszą pewne procesy, a czasami nawet pozwolą zrealizować to, czego inni nie mogą.

Wiele z nich znasz, wiele nie. Tutaj masz listę.

Czasami tworząc taką strategię będziesz musiał poszukać głębiej, by znaleźć coś specjalnie stworzonego pod Twoją branżę.

7) Większe szanse na dofinansowanie

Na początku wspominałem o tym, że Urzędy Pracy udzielają dofinansowań nowym firmom na podstawie biznesplanu, czyli spisanego modelu biznesowego.

Jak myślisz, czemu to jest wymagane? Bo strategia jest ważna.

Niestety, ale tak samo każdy inny inwestor udzielający pomocy finansowej (bank, inwestor prywatny) nie udzieli Ci dofinansowania bez biznesplanu, a tym bardziej bez strategii marketingowej, która jest jego składową.

Inwestorzy muszą znać potencjalny % zwrotu inwestycji lub czy będziesz w stanie spłacić pożyczkę.

Tutaj jest niezła lekturka.

Każda nowa firma, a nawet ta z wieloletnim stażem na rynku, będzie w pewnym momencie potrzebowała dofinansowania.

Żyjemy w takich czasach, że nie trzeba inwestować swoich pieniędzy, by umożliwić sobie olbrzymi rozwój swojej działalności.

Baaaaa, największe firmy, które znasz, posiadają stałe źródła dofinansowywania – ich wewnętrzny budżet to mały % całych inwestycji.

Podsumowanie

Chciałbym, byś był bardziej świadomy tego, o czym czytałeś.

Nawet Maryla Rodowicz wiele lat temu śpiewała: “jest pewne sztywne prawo, to jasne jak to słońce, że jeśli robisz biznes, to zrób też i pieniądze”.

Najgorsze jest to, że przedsiębiorcy często traktują strategię marketingową jako lekarstwo do utrzymania pozycji na rynku w krytycznych sytuacjach.

Taka strategia jest konstruowana w sytuacji zagrożenia. Na ogół jest już wtedy za późno. Każda mądra babcia mówi, że lepiej zapobiegać niż leczyć.

Strategia marketingowa to doskonałe narzędzie do rozwoju firmy i utrzymywania pozycji rynkowej, a co za tym idzie konstruujemy ją już podczas tworzenia firmy/ marki.

Dom bez fundamentów nie powstanie i nie utrzyma się. Będzie to dom z kartonu… Chcesz by Twoja firma była tak samo niestabilna, jak domek z kart?

W ogóle uważam, że powinien obowiązywać zakaz rejestracji nowych firm bez modelu biznesowego i strategii marketingowej.

No, ale to się nie stanie, bo żyjemy w państwie, w którym nawet jak nie zarabiasz, to musisz płacić, więc czemu państwo miałoby obcinać sobie potencjalne zyski?

Nawet jeśli za 2 lata się zwiniesz, to “oni” i tak będą do przodu…

Skończyły się czasy, w których wystarczyło założyć firmę i wyjść do ludzi, by robić olbrzymie pieniądze.

Wielkie przedsiębiorstwa, które dorobiły się kiedyś, ale dzisiaj nie wdrażają podstawowych narzędzi do odpowiedniego funkcjonowania są w olbrzymich tarapatach.

Mają jeszcze pieniądze z poprzednich lat, ale nawet nie zdajesz sobie sprawy, ile firm jest na skraju bankructwa.

To, co działało kiedyś, dzisiaj już nie działa. Ci, którzy przestali to wypierać i przystosowali się do zmian, rozwijają się w pięknym tempie.

Pamiętasz początek postu? O tym, że prawie 80% firm w Polsce upada w ciągu 2 pierwszych lat? Czemu?

Brak przygotowania finansowego to jedno ( strategia marketingowa pozwala oszacować kapitał jaki powinieneś posiadać – zanim go wydasz). Ale to nie jest jedyny problem. Przede wszystkim nowi przedsiębiorcy (i nie tylko) nie umieją sprzedawać, nie mają świadomości, w jakim celu pojawili się na rynku.

Wolą kupić nowego laptopa niż zainwestować w efektywną strategię marketingową. Albo robią ją po swojemu, nie znając się na tym. No właśnie…

Dam sobie rękę uciąć, że jeśli jutro będę musiał zastąpić Cię w Twojej firmie, to efekty mojej pracy będą milion razy gorsze niż Twoje.

Tak samo jest tutaj. Strategia marketingowa działa, jeśli jest efektywna. Efektywność przychodzi wraz z doświadczeniem.

Więc jeśli chcesz samemu spróbować swoich sił w stworzeniu takiej strategii, to zapraszam Cię do tego postu………

Warto, tym bardziej, że jak skończysz pisać taki plan, to możesz go wysłać do nas, a my za darmo Ci go sprawdzimy. Umowa stoi?

Na koniec zadam Ci kilka pytań.

Czy uważasz, że strategia marketingowa jest ważna?

Czy na początku lepiej zainwestować w nią czy może w dobrego laptopa?

Jak myślisz, co da Ci większy % zwrotu?

Odpowiedź jest oczywista, ale sam musisz to zrobić. Albo nie, daj nam znać w komentarzu, co Ty o tym sądzisz, a najlepiej podeślij nam swoją strategię marketingową w celu jej sprawdzenia – zrobimy to za darmo.

Bartosz Mikołajczyk

Bartosz Mikołajczyk

Od 2009 roku przez 3 lata pracował przy dużych produkcjach filmowych. Nauczył się, jak należy kierować dużym zespołem, by osiągnąć zamierzony cel. Z jego doświadczenia korzystały duże centra handlowe ( tj, Galeria Łódzka), Lilla House i wiele innych. Wychodzi z założenia, że najlepszym pracownikiem jest pieniądz. Wolne chwile spędza na salach treningowych i na poznawaniu tajników motoryzacji.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *